17 Oktober, 2007

Tödlicher Atos-Windenunfall

Im Oz-Report schreibt Felix Rühle über den Unfall von vorigen Donnerstag in Renningen-Malmsheim:

"The AIR ATOS VQ winch towing accident
Pilot dies by towing with an inflamed shoulder (AIR factory, Germany)

Last Thursday (11th October) we had a fatal winching accident. Wolfgang Meschik who had worked for A-I-R in the past and was very much a friend of the company and all its staff. Wolfgang flew with us most of the time and he will be sadly missed.

During the last few weeks Wolfgang had suffered with inflammation of his left shoulder which had restricted its movement. A few days before the accident he had had problems bringing his arm down to the speed bar after a foot launched winch take off.

On his last flight there were several witnesses close to take off as well as those at the winch. They reported that he appeared to have his arm trapped 'outside' the control frame. He climbed up on tow at first and then appeared to be struggling to release his left arm from the left down tube. The glider drifted slightly to the left and then when he was at about fifty meters or higher it moved slightly to the right. He may have taken his right hand off the base tube in order to pull his left hand free.

"The glider suddenly turned left and flew into the ground at high speed."

Other facts:

The crashed glider, a VQ, had earlier been flown by Wolfgang and other pilots without incident.
The take off was foot launched, a cart was not used, so that Wolfgang's hands were not originally on the base bar.
Wolfgang was flying with new gloves, which may have had a different stickiness and feel to them.
The tow line was cut just before impact.
Wolfgang did not release.

After the investigation we will inform you if we find anything else that may have contributed to the accident and any advice which might reduce the risk of it happening again.

Tim, Wolfgang's son, works for us at A-I-R. So its very hard for us all at."




Ich versuchs mal zu übersetzen und zusammen zu fassen:

Am vergangenen Donnerstag (11. Oktober) hatten wir einen tödlichen Winden-Unfall. Wolfgang Meschik, der für A-I-R arbeitete, war ein Freund der Firma und allen Mitarbeitern. Wolfgang flog mit uns die meiste Zeit, wir werden ihn vermissen.

In den letzten Wochen hatte Wolfgang eine Entzündung an der linken Schulter, die seine Bewegungsfreiheit eingeschränkte. Ein paar Tage vor dem Unfall hatte er Probleme, die seinen Arm nach dem Fußstart an die Basis zu nehmen.

Seinen letzten Flug sahen mehrere Zeugen von der Nähe als auch von der Winde. Sie berichten, dass er seinen Arm außerhalb der Basis hatte, links unter der Basis. Der Drachen driftete leicht nach links und dann auf etwa fünfzig Meter oder höher leicht auf die rechten Seite. Er kann sein, dass er seine rechte Hand von der Basis nahm, um die linke frei zu bekommen.

Plötzlich flog der Drachen nach links richtung Boden in hoher Geschwindigkeit.

Andere Fakten:

Der Drachen VQ wurde zuvor von Wolfgang und anderen Piloten ohne Zwischenfälle geflogen.
Es war ein Fußstart, ein Startwagen wurde nicht genutzt, so dass Wolfgang seine Hände ursprünglich nicht auf der Basis hatte.
Wolfgang flog mit neuen Handschuhe, die haben eine andere Klebrigkeit und vermitteln ein anderes Gefühl.
Das Windenseil wurde kurz vor dem Aufschlag gekappt. Wolfgang hat nicht ausgeklinkt.

Nach der Untersuchung werden wir Sie informieren, wenn wir etwas anderes finden, das zum Unfall beigetragen hat, und geben Ratschläge, um das Risiko mindern, dass so etwas wieder passiert.

Tim, Wolfgangs Sohn, arbeitet für uns bei A-I-R. Es sehr schwer für uns alle."

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